borgWeb Webblösningar för företag

Vikten av konvertering

Vill du få fler besökare att göra det du vill på din webbplats? Kanske vill du att de ska ringa, maila, köpa en produkt eller kanske investera? Allt handlar om konvertering och konverteringsgrad: att få fler besökare till dina kunder. Genom att du optimerar din webbplats bra från början kommer du tjäna massor på det i längden. Det handlar om att du ska sätta upp mål och där du har koll på din avslutsfrekvens – eller konverteringsgrad. För andelen konverterande besökare genererar många kronor. Ta bara ett exempel på om du har 500 besökare en månad och av dem så förvandlas 1% till kunder. Det gör att du får fem kunder i månaden. Tänk då om du bara skulle öka din konvertering med 1% till, då skulle antalet kunder öka med 50%. Inte illa. Räkna ut hur mycket du skulle tjäna, och du kommer ha svårt att somna innan din webbplats är optimerad.

Att tänka på

Det du kan tänka på är att göra det enkelt för besökarna att hitta och att förstå din sida. Det handlar om att från Google ha en bra landningssida så besökaren förstår vart den hamnat. Även att ha en startsida som snabbt ger ett intryck av det man vill. Att använda sig av A/B-testing handlar om att du testar dig fram på din webbplats för att se vad som fungerar bäst: får du bäst gehör när du har en stor knapp där det står ”kontakta oss” i mitten av sajten är det där du ska ha den. Det finns massor av tips på nätet, och massor av bra byråer som är experter på att öka konverteringsgraden.