borgWeb Webblösningar för företag

Tips för lyckad e-handel

Att lyckas med sin e-handel är inte så lätt som man kanske tror. En hel del olika faktorer måste klaffa. Exempelvis måste man ha ett starkt varumärke, bra logistik och mycket trafik till sajten.

På E-handels hemsida kan man läsa att svenska e-handlare måste satsa mer på det egna varumärket om de ska överleva på nätet. Undersökningar visar nämligen att många konsumenter aldrig skulle handla från ett okänt varumärke på nätet. Detta gäller oavsett om butiker har bra erbjudanden eller produkten har bra rekommendationer. De som har starka varumärken har alltså ett väldigt stort försprång på nätet medan mer okända varumärken har det svårare och måste kommunicera en trygghet och trovärdighet för att bli framgångsrika.

Logistiken är viktigehandel-dator

Att bygga varumärket verkar alltså vara A och O för att lyckas med e-handeln men självklart måste en del annat också vara på plats för att gå med vinst på nätet. Exempelvis måste all typ av logistik vara på plats och det är mycket bakom kulisserna hos en e-handel som man kanske inte tänker på. Man måste framförallt ha ett rätt stort lager och en del maskiner för att hålla reda på order och så vidare. Dessa kan man hitta hos specialbutiker som Applog.

Måste ha mycket trafik

Något annat som är livsviktigt för att en e-handel ska bli lönsam är att fixa trafik till sajten. Man kan ju nämligen inte tjäna pengar genom att endast ha en webbutik och ett lager, utan man måste också ha folk som faktiskt besöker butiken och handlar varorna. Här kan man läsa några knep för hur man skapar trafik till sin sajt och det finns självklart både dyrare och billigare sätt att göra det på. Man kan också få både köpt och organisk trafik till webbutiken.