borgWeb Webblösningar för företag

Svårt att få tekniken att fungera

Det är inte lätt att hela tiden hålla koll på allting som måste fungera på ett kontor eller i ditt hem. Oftast är det så mycket att det känns som huvudet bara snurrar och att det aldrig är helt felfritt, någonting måste alltid krångla. Speciellt när den som vet vad felet är och kanske kan fixa det, är på semester i Kongo. Det är mycket som kan vara fel. Till exempel:

  • Uppkopplingar som strular.Det är inte alltid lätt att hålla koll på nätverket
  • Slattar som helt plötsligt inte går någonstans.
  • Sladdar som är borta.
  • Sladdar som inte räcker.
  • Telefonväxlar som inte leder rätt, eller bara stänger av sig hela tiden.
  • Hårdvara, som skärmar och tangentbord, slutar helt plötsligt fungera.
  • Program går inte att installera, eller så krävs uppdateringar för att köra dem.
  • Antivirusprogram och brandväggar som säger ifrån så fort någon skickar ett mail med minsta lilla misstänkta ord i.

Det verkar ofta som om de tekniska lösningarna lämnar stora luckor. Som sedan tätas till lite temporärt så fort det är någonting fel och sen aldrig fixas ordentligt. Även om den tekniska utvecklingen tillåter oss att ha hypermoderna, trådlösa och i princip självgående lösningar, behöver det alltid stå en tekniker och titta på för att inte allt ska haverera. Till och med enorma företag, som Nordea, har ständiga problem. I vissa fall, som i Nordeas, går det ut över de tjänster och produkter som ens kunder betalar för och förväntar sig ska fungera. Det kan ställa till det ordentligt, med sura kunder, anställda och badwill.

Hitta lösningar som passar

Det gäller hela tiden att hitta nya, smartare lösningar som fungerar. Det är detta som är så svårt att göra på stora företag. Det är ett stort maskineri och det kan bli väldigt dyrt om det ska börja experimenteras med nya lösningar, som kanske fungerar, men kanske inte. Det påverkar också alla som arbetar eftersom de i vissa fall måste anpassa sig och lära sig nya arbetsmetoder. Det är lättare att göra på hemmaplan, där det möjligen handlar om en investering, men som inte alltid måste fungera klockrent på en gång. Hemma är det väl värt att bli av med så många sladdar som möjligt och se till att det i alla fall är lite bättre än förut. Man kan testa nya system och nätverk, som hemmanätverk från D-Link, för att sedan veta att produkterna är värda att satsa på i större skala. Det är även ofta en bra idé att implementera sådana mindre system på delar av företaget och sedan sakta bygga upp det del för del så att inte allt rasar ihop på samma gång. Det hjälper också till med att utbilda personalen lite i taget, så att de kan hjälpa varandra och på så vis underlätta föra alla.

Det är trots allt väl värt att ha så bra lösningar som möjligt. Det kan i längden spara in på både tid och pengar, samtidigt som det nästan alltid är lättare och roligare att arbeta med. Det hjälper företag att hålla sig i framkant och öppnar ofta upp för ytterligare förbättringar.