borgWeb Webblösningar för företag

Att synas som nytt företag

Den som startar ett nytt företag är angelägen om att så snabbt som möjligt göra sig ett namn på ett eller annat sätt. Det gäller att så snart som bara är möjligt få in kunder. Det här kan göras på flera olika sätt, där en del sätt är bra och andra är dåliga. Framför allt så beror strategin dock på i vilken sektor man verkar.

Det finns flera aktörer som är mäktiga inom olika sektorer, och som kan ha stort inflytande över huruvida ett företag lyckas eller inte. Därför är det frestande att på alla möjliga sätt få dessa aktörer att lägga märke till ens företag, och nämna det i positiva ordalag. Det finns dock många fallgropar här.

Bloggarna

Det allra mest synliga exemplet på den typ av aktörer som avses här är bloggarna. Det finnas bloggar inom alla möjliga segment, men de mest kända bloggar om mode, livsstil eller mat. Mest känd av alla är troligen Blondinbella, som en gång ska ha blivit erbjuden 70 000 kronor för att skriva en positiv tweet om ett visst varumärke. Hon var dock medveten om att hennes trovärdighet var värd betydligt mer än så, och det kan knappast ha betraktats som en succé för varumärket ifråga.

Det här betyder dock inte att det alltid är en dålig idé att kontakta bloggare. Det bör dock göras på ett mer förbehållslöst sätt, exempelvis genom att den som har startat ett nytt klädmärke skickar plagg från kollektionen till utvalda modebloggare. På samma sätt kan man göra om man säljer köksprylar, men då får man skicka dem till en matbloggare istället.

Den som istället säljer tjänster kan få det lite svårare. Här är det vanligt med olika typer av give-aways, exempelvis isskrapor till bilen, eller plastmynt som man kan använda när man behöver en kundvagn på ICA. Men det är inte säkert att det här är det bästa sättet att arbeta på. Kanske har man mer att vinna, även om man driver ett företag som renoverar badrum, på att först och främst satsa på en bra sajt för företaget, och att sedan lägga tid och pengar på att få den att synas i sökmotorer, så att kunderna hittar till företaget den vägen.

Affärsman på cykel

Pr-byråer

En pr-byrå, som Spotlight PR, kan komma med värdefulla råd om hur man bör lägga upp sin strategi för att få ett maximalt genomslag. Om man bara har resurser till att satsa på en sak av följande, vad bör man välja då?

  • Give-aways?
  • Närvaro och kampanjer i sociala medier?
  • Traditionella annonser?
  • Sökmotoroptimering?

Svaret på den frågan beror delvis på i vilken bransch man är verksam, men saker och ting kan komma att förändras snabbt. Det är därför pr-byråerna är viktiga. De har ofta anställda som har till uppgift att hålla sig uppdaterade på, eller i vissa fall rent av forska på, trender och förändringar inom konsumenters beteende.

Skickliga reklam- och PR-makare kan rent av ta med sig kunder när de byter arbetsgivare. Den som rekryterar spetskompetens kan alltså få värdefulla kunder på köpet.

Spotlight hittar man på http://www.spotlightpr.se/.