borgWeb Webblösningar för företag

Att hantera rykten och attacker online

Attack på nätet

Ett viktigt skäl till att registrera en domän i sitt företags namn är att närvaro på nätet är viktigt för att kunna hantera olika typer av händelser som är mindre trevliga för företaget. Det gäller inte minst vid ryktesspridning och negativa kampanjer. När en kampanj uppstår gäller det att vara etbalerad i sökmotorernas ögon, för den som då gör sökningar på varumärket XX kan annars hamna på en sajt med budskapet ”XX är jättedåligt”.

Det första steget för att säkerställa att man kontrollerar sitt varumärke är naturligtvis att registrera en domän med företagsnamnet. Om företaget heter Bengts Däck bör man alltså registrera domänen bengtsdack.se. Om man är orolig för att någon ska kapa varumärket bör man även köpa liknande domäner, som bengtsdack.nu och .com.

Att bli någon på nätet

Nästa steg är att se till att det finns innehåll på sajten. Om man bara säljer en specifik vara eller tjänst, som inte förändras särskilt ofta, kan man skapa en blogg på sajten. Bloggen ska inte vara privat, men man får gärna försöka skapa ett personligt tilltal. Bengt som säljer däck skulle till exempel kunna blogga om trafiksäkerhet och frågor som rör bilism. Är bloggen tillräckligt bra så kan man rent av knyta till sig nya kunder den vägen. Kanske skulle vår fiktive däckförsäljare Bengt rent av kunna bli en auktoritet i frågan, en däckens svar på Bosse Bildoktorn…

Men det viktigaste är naturligtvis kärnverksamheten, alltså att sälja däck. Även om man inte säljer sin produkt över nätet genom en webbshoplösning så bör man ha en närvaro online. Detta hör ihop med sökmotoroptimeringen, och framför allt med att man redan måste finnas på nätet för att kunna motverka och bemöta vad man skulle negativ sökmotoroptimering, alltså att någon annan skriver kritiskt om ens företag och att denna post kommer före företagets egen sajt när en potentiell kund söker information på Google.